کمبود گاز باعث افت فشار در بعضی مناطق ایران شده است

130917111702_iran_new_oil_minister_bijan_zanganeh_304x171_ap

وزیر نفت ایران از کمبود گاز خبر داده و منابع خبری گفته‌اند با وجود افت فشار در برخی مناطق، صادرات گاز به ترکیه قطع نشده است.

روز سه شنبه، ١٧ دی (٧ ژانویه)، واحد مرکزی خبر به نقل از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، گزارش کرد که به دلیل کمبود گاز تولید در داخل، از استانداران خواسته است به مردم و ادارات دولتی توصیه کنند در مصرف گاز صرفه جویی به عمل آورند.
مطالب مرتبط

سفیر ایران: عاملان قتل کارگران ایرانی خط لوله گاز عراق دستگیر شدند
سازمان محیط‌زیست ایران خواستار واردات ‘بنزین استاندارد’ شد
ایران قرارداد کمک به ساخت خط لوله گاز به پاکستان را به حال تعلیق درآورد

لینک‌های مرتبط
موضوعات مرتبط

اقتصاد ایران

آقای زنگنه گفته است که در حال حاضر، ایران با کمبود روزانه ١٦٠ میلیون مترمکعب گاز مواجه است و به همین دلیل، گازرسانی به جایگاه‌های سی‌ان‌جی و کارخانه‌ها کاهش یافته تا گاز مورد نیاز مصرف کنندگان خانگی تامین شود.

به گفته وی، دلیل کمبود فعلی این است که قرار بود در سال جاری، شش فاز پارس جنوبی وارد مدار توزیع شود اما این برنامه تحقق نیافته است.

آقای زنگنه گفت که وزارت نفت تمامی تلاش خود را برا ی تکمیل فازهای پارس جنوبی به خرج می‌دهد اما در حال حاضر، برخی از واحدها مشکلاتی دارد و قادر به فعالیت در حد ظرفیت کامل نیست. وی افزود “فکر نمی‌کنم بتوان تا پایان سال کار چندانی در این زمینه انجام داد.”

وزیر نفت ابراز امیدواری کرده است که در سال آینده، اقداماتی برای خروج “از وضع بحرانی کنونی” صورت گیرد.

آقای زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که بنزینی که به کشور وارد شده از کیفیت لازم برخوردار است و ورود بنزین غیراستاندارد را تکذیب کرد.
ادامه صادرات به ترکیه
پارس جنوبی

تکمیل نشدن طرح‌های پارس جنوبی از جمله دلایل کمبود گاز بوده است

در مورد مشکل تامین گاز، خبرگزاری مهر گفته است که با وجود کمبود گاز، صادرات روزانه ٢٠ تا ٢٢ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه همچنان ادامه دارد.

براساس این گزارش، کاهش دمای هوا در برخی استان‌های نیمه جنوبی ایران باعث شده است گازرسانی به صنایع بزرگ مانند کارخانه‌های سیمان، فولاد، نیروگاه‌ها و حتی برخی از واحدهای پتروشیمی بار دیگر محدود شود.

براساس این گزارش، میزان گاز مصرف کنندگان خانگی در روزهای اخیر به طور متوسط به ٤٥٠ تا ٤٨٠ میلیون مترمکعب در روز رسیده که یک رکورد جدید است.

مقامات شرکت ملی گاز در استان های مختلف تایید کرده‌اند که کمبود گاز باعث افت فشار شده و مقامات محلی از مردم خواسته‎‌‌اند در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

بخشی از نیاز مصرف کنندگان ایرانی به گاز از طریق واردات گاز از ترکمنستان تامین می‌شود و چند ماه پیش، گزارش شد که مقامات ایران و ترکمنستان بر سر صادرات گاز ترکمنستان به توافق رسیده‌اند. ظاهرا ترکمنستان در حال حاضر به صادرات گاز به ایران ادامه می‌دهد.

قرارداد خرید گاز از ترکمنستان در سال ١٩٩٧ بین ایران و آن کشور امضا شد و براساس آن، قرار شد ترکمنستان به مدت بیست و پنج سال روزانه بین ٢٣ تا ٢٥ میلیون متر مکعب گاز به ایران صادر کند اما در سال‌های اخیر، دولت ترکمنستان در چند مورد صدور گاز به ایران را قطع کرده است.

معمولا مقامات ترکمنستان مشکلات فنی را دلیل قطع گاز اعلام کرده‌اند اما ظاهرا علت اصلی، اختلاف بر سر بهای گاز صادراتی بوده است.

در گذشته هنگام بروز کمبود جدی گاز در ایران، گاه صدور گاز به ترکیه متوقف می شد اما مقامات ایرانی کوشیده اند با خودداری از اقدام مشابه، اعتماد مصرف کنندگان ترکیه را از دست ندهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *