ازمایش

131121054252_flags_nuclear_talks_1_304x171_mehr

پس از پایان دور اخیر مذاکرات کارشناسی ایران و کشورهای ۱+۵، دو طرف از نتایج آن ابراز رضایت کرده‌اند و گفته‌اند در این باره به توافقی رسیده‌اند که باید در پایتخت این کشورها تایید شود.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفته است اختلافات فنی و سیاسی حل شده‌اند و “تصمیم‌گیری نهایی درباره راه‌حل مسائل باقی‌مانده” در پایتخت‌ها صورت می‌گیرد.
مطالب مرتبط

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا مذاکره می‌کنند
افزایش حمایت از طرح تحریم‌های بیشتر علیه ایران در سنای آمریکا
دولت آمریکا برخی نمایندگان سنا را به تندروی علیه ایران متهم کرد

موضوعات مرتبط

پرونده هسته ای ایران

آقای عراقچی که سرپرستی هیئت تهران را در مذاکرات بر عهده داشت، گفته است نتیجه تا دو روز آینده اعلام می‌شود و پس از آن گام نخست اجرای توافق‌نامه ژنو برداشته خواهد شد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون نیز گفته است در این دور از گفت‌وگوها “درباره همه موضوعات مربوطه پیشرفت بسیار خوبی به دست آمد.”

این سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم مانند طرف ایرانی گفته است توافقات به‌دست‌آمده باید به تایید دولت‌های مذاکره‌کننده برسد.

روز پنج‌شنبه عباس عراقچی با وندی شرمن، همتای آمریکایی‌اش و هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، نشستی سه‌جانبه داشتند.

آقای عراقچی و خانم شرمن جداگانه نیز با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ برای اجرای توافق ژنو در جریان بوده است.

توافق ژنو که از آن به عنوان “برنامه اقدام مشترک” یاد می‌شود، در پی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان در ۳ آذر (۲۴ نوامبر) به دست آمد.

براساس متنی از این توافق که در رسانه‌ها منتشر شده، قرار شده ایران به مدت شش ماه بعضی از برنامه‌های اتمی خود را محدود و امکان بازرسی گسترده‌تر را فراهم کند و طرف مقابل نیز از وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی خودداری ورزد و از فشار تحریم‌ها در بعضی زمینه‌ها بکاهد.

انتظار دو طرف این بوده که در این شش ماه، شرایط برای دستیابی به توافق بر سر حل و فصل دایمی پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی فراهم شود.
استقبال دولت آمریکا از توافقات

ایران می‌گوید هرگونه تحریم جدید به معنی ‘مرگ’ توافق ژنو خواهد بود

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته که مذاکرات کارشناسی اخیر “پیشرفت خوبی” داشته است.

با این حال خانم ساکی تاکید کرده که گزارش‌ها درباره نهایی‌شدن این توافق‌ها، نادرست است.

توافق اولیه در ژنو، منتقدانی هم در تهران و هم در واشنگتن داشته است.

برخی از چهره‌های تندرو در این باره از دولت انتقاد کرده‌اند. با این حال رهبر جمهوری اسلامی در سخنان اخیر بار دیگر از مذاکرات حمایت کرده است.

در ایالات متحده گروهی از منتقدان سیاست باراک اوباما در قابل ایران، در سنا توانسته‌اند حمایت اکثریت سناتورها از طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران را جلب کنند.

تاکنون رسما ۵۹ سناتور از طرح “ایران عاری از سلاح اتمی” حمایت کرده‌اند که خواستار وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران در صورت عمل‌نکردن به توافق ژنو یا سرباز زدن از پذیرفتن یک توافق نهایی “قابل‌قبول” است.

پیش‌تر سخنگوی کاخ سفید گفته بود باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، چنین طرحی را وتو خواهد کرد.

در واکنش به افزایش حمایت‌ها از این طرح در سنا، دولت آمریکا به‌شدت علیه آن موضع گرفته است.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است: “اگر برخی اعضای کنگره مایلند ایالات متحده به اقدام نظامی دست بزند، بهتر است در برابر مردم آمریکا صراحت لهجه به خرج دهند.”

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیش‌تر تاکید کرده بود که وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران در شرایط زمانی فعلی، تنها دو گزینه اقدام نظامی علیه ایران یا دست‌پیداکردن احتمالی تهران به سلاح هسته‌ای را پیش رو می‌گذارد.

اسرائیل و غرب به فعالیت‌های هسته‌ای ایران بدگمان هستند و درباره ابعاد نظامی احتمالی آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

ایران همواره این اتهام را رد کرده و گفته که صرفا در پی تولید برق و دیگر استفاده‌های صلح‌آمیز است

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *